Wanneer je een nieuwe business start, dan heb je behoorlijk wat zaken aan je hoofd. Van het werven van capabel personeel tot aan het binnenhalen van klanten: dag en nacht ben jij alleen maar met je bedrijf bezig. Dat is in de beginfase prima, maar toch brengt het de nodige gevaren met zich mee. Heb je namelijk wel eens nagedacht over de kredietwaardigheid van al die nieuwe klantjes die je binnen sleept? Het is leuk dat je opdrachten hebt binnengehaald, maar het zou erg zuur zijn als achteraf blijkt dat de klant dit helemaal niet kan betalen. Wat doe je dan? Zoals grootmoeder altijd zei: voorkomen is beter dan genezen. Daarom vertel ik je vandaag waarom kredietwaardigheid checken van potentiële klanten zo belangrijk is. Ik hoop dat je op die manier het belang ervan inziet en deze veelgemaakte fout voorkomt!
Logische zet
Als je er even een tel voor gaat zitten en erover nadenkt, dan is het eigenlijk ook helemaal geen vreemde stap om te zetten. De banken doen bijvoorbeeld niet anders. Zij checken altijd vooraf of jij (als geldlener) wel kredietwaardig bent. Zo kun je geen hypotheek krijgen, als uit de controle blijkt dat je helemaal niet kredietwaardig bent. Als de banken het ook al zo serieus nemen, waarom zou jij er dan geen aandacht aan besteden? Bovendien is de achterliggende gedacht van zo’n check ook zeer begrijpelijk. Op die manier proberen banken ook te voorkomen dat je teveel krediet neemt.
Leed en gedoe besparen
Eigenlijk moet je zo’n kredietwaardigheidscheck zien als een maatregel. Het is immers een voorwaarde waar potentiële klanten aan moeten voldoen. Dankzij deze maatregel kun je eenvoudig een hoop leed en gedoe besparen. Jij hebt als bedrijfseigenaar immers ook de vaste lasten. Denk bijvoorbeeld aan de kosten van het pand, maar ook de salarissen van het personeel dat je telkens moet uitbetalen. Wanneer klanten hun rekeningen achteraf niet kunnen betalen en ze niet kredietwaardig blijken te zijn, dan zit jij ineens met problemen. Dat vind ik persoonlijk een behoorlijk goede reden waarom kredietwaardigheid checken zo belangrijk is.
Inzicht in de situatie
Een laatste argument? Door een kredietcheck uit te voeren krijg je direct ook inzicht. Kijk bijvoorbeeld met een kritisch oog naar de balans. Door een simpele rekensom te doen weet je direct op de klant zijn zaken goed op orde heeft. Een ander aspect waar je naar kunt kijken om goed inzicht te krijgen is de winst- en verliesrekening. Dat geeft je ook een duidelijk beeld of de winst eventueel weer binnen een bepaald tijdsbestek op orde te krijgen is. Zo weet je dus vooraf gelijk of er bijvoorbeeld een herinnering ingesteld moet worden voor deze klant of dat het juist niet nodig is.